Tarneklauslid (Incoterms 2020) – koos piltidega
TARNEKLAUSLID
Mis on tarneklauslid (inglise keeles Incoterms ehk International Commercial Terms)? Tegemist on kaubandusterminitega, mis on kasutusel ostja ja müüja vahelises kaubavahetuses. Tarneklauslite tingimusi kasutatakse selleks, et leppida kokku, mis on ostja ja müüja kohustused, riskid ja kulutused (kes korraldab kauba laadimise, transportimise, kindlustuse, tollivormistuse jt).
Alt leiad ülevaate põhilistest tarneklauslitest, mida kasutatakse rahvusvahelises kaubavahetuses. Antud leht on informatiivne ning me ei paku klientidele eraldi tarneklauslite teemadel konsultatsioone. Tolliagentuurina oleme valmis abistama Sinu ettevõtet tolliformaalsuste täitmisel. Vaata: tolliteenuste hinnad.
Tarneklauslid, mida kasutatakse kõikide veoviiside puhul
Põhilised tarneklauslid (Incoterms 2020), mida kasutatakse kõikide veoviiside puhul (õhu-, maismaa-, mere- ja raudteetransport) on EXW, FCA, CPT, CIP, DAP, DPU ja DDP.
EXW (Hangitud tehasest)
EXW (Ex Works) tarneklausel on müüja jaoks kõige riskivabam ja lihtsam. Müüja peab tegema kauba vaid kättesaadavaks kokkulepitud kohas, milleks on enamasti tema ladu või tehas. Teiselt poolt ostja peab korraldama kogu veo lähtekohast, sealhulgas vastutab ta kauba laadimise ja ekspordivormistuse eest.
- Näide ekspordi kohta (EXW Tallinn): Eesti ettevõtte teeb kauba kättesaadavaks enda lao juures ning kogu vastutus sellest hetkest läheb üle kauba ostjale.
- Näide impordi kohta (EXW Shanghai): Müüja teeb kauba kättesaadavaks kokkulepitud kohas ning Eesti ettevõte peab korraldama kauba pealelaadimise ning transpordi sihtkohta.

Kas teadsid? Üldjuhul peaks kauba ostja vältima EXW tarnetingimust, sest ostjana on väga keeruline korraldada lähteriigist kauba ekspordiga seotud tolliformaalsusi. Samas on võimalik kokku leppida erisustes, mis vabastab ostja ekspordideklaratsiooni vormistamisest.
FCA (Franko vedaja)
FCA tarneklausel on sarnane EXW omale, kuid mõningate erinevustega. Müüja teeb kauba kättesaadavaks kokkulepitud kohas ning ostja määrab kaubale põhilise vedaja. Üleandmise hetkest lähevad kõik kohustused üle ostjale, kui ei ole lepitud kokku erisustes. Ekspordiformaalsused lähteriigist peab täitma kauba müüja.
- Näide ekspordi kohta (FCA Tallinn): Eesti ettevõtte teeb kauba kättesaadavaks kokkulepitud kohas ning teostab ekspordiga seotud tolliformaalsused.
- Näide impordi kohta (FCA Shanghai): Müüja teeb kauba kättesaadavaks kokkulepitud kohas ning Eesti ettevõte ei pea tegelema lähteriigi ekspordiformaalsustega.

Kas teadsid? Kui FCA puhul on kokku lepitud, et müüja annab kauba üle enda territooriumil, siis peab müüja laadima kauba ostja poolt määratud veovahendile.
CPT (Vedu makstud kuni)
CPT tarneklausli korral tasub müüja kaubaveo eest kokkulepitud sihtkohta, kuid vastutus müüjalt ostjale läheb üle hetkel, millal kaup on antud üle vedajale. CPT puhul on kaks arvestatavat punkti. Esimene punkt on koht, kus müüja annab kauba üle vedajale ning vastutus läheb üle ostjale. Teine punkt on koht, milleni müüja on tasunud transpordikulud.
- Näide ekspordi kohta (CPT Oslo): Eesti ettevõtte korraldab kauba transpordi kokkulepitud mahalaadimiskohta, kuid vastutus läheb ostjale üle juba pealelaadimise hetkest lähtekohas.
- Näide impordi kohta (CPT Tallinn): Müüja organiseerib kauba kokkulepitud mahalaadimiskohta ning teostab ekspordiga seotud tolliformaalsused.

Kas teadsid? CPT korral on kaks olulist kohta – lähtekoht ja sihtkoht. Lähtekohas (tarnekoht) läheb kaubaga seotud riskid üle müüjalt ostjale. Kui lähtekoht ei ole lepingus kirjas, siis vaikimisi on selleks koht, kus müüja annab kauba üle esimesele vedajale.
CIP (Vedu ja kindlustus makstud kuni)
CIP on sarnane CPT-ga, kuid erisuseks on asjaolu, et müüja on kohustatud kindlustama kauba veo kuni kokkulepitud sihtkohta. Sarnaselt CPT-ga, müüja annab kauba üle vedajale ning vastutus läheb sellest hetkest üle ostjale.
- Näide ekspordi kohta (CIP Oslo): Eesti ettevõtte korraldab kauba transpordi kokkulepitud mahalaadimiskohta ning on kohustatud sõlmima kaubale kindlustuse ostja kasuks.
- Näide impordi kohta (CPT Tallinn): Müüja organiseerib kauba kokkulepitud mahalaadimiskohta ning kindlustab kauba Eesti ettevõtte (ostja) kasuks.

Kas teadsid? Ehkki CIP korral on müüja kohustatud kindlustama kauba kuni mahalaadimiskohani, kandub kauba kadumise ja kahjustamise risk müüjalt ostjale üle siis, kui kaup on üle antud vedajale.
DAP (Tarnitud kohale)
DAP puhul vastutab müüja kauba transportimise, veovahendi organiseerimise ja transpordikulude tasumise eest kuni kokkulepitud sihtkohta. Nimetatud sihtkohas peab kaup olema valmis mahalaadimiseks, kuid kohustust maha laadida müüjal ei ole, vaid selle eest vastutab kaubasaaja. Sarnaselt eelnevatele tarneklauslitele peab ostja korraldama impordiga seotud tolliformaalsused.
- Näide ekspordi kohta (DAP London): Eesti ettevõte korraldab kauba ja vastutab (kannab kogu riski) selle eest kuni kokkulepitud mahalaadimiskohani.
- Näide impordi kohta (DAP Tallinn): Kauba importija saab kauba kätte kokkulepitud mahalaadimiskohas, kuid peab ise kindlustama enda kauba.

Kas teadsid? DAP tarnetingimuse korral ostja peab ise laadima maha kauba ning teostama impordiga seotud tolliformaalsused.
DPU (Tarnitud sihtkohas, mahalaadituna)
DPU on sarnane DAP-iga, kuid erinevuseks on müüja kohustus teha kaup kättesaadavaks kokkulepitud kohas mahalaadituna. Peale mahalaadimist lähevad kohustused üle kauba ostjale. Ostja korraldab impordiga seotud tolliformaalsused.
- Näide ekspordi kohta (DPU New York): Sarnaselt DAP-iga Eesti ettevõte korraldab kauba mahalaadimiskohta, kuid seejuures peab kauba veovahendilt ka maha laadima.
- Näide impordi kohta (DPU Tallinn): Kauba importija saab kauba mahalaadituna kätte, kuid peab ise teostama kaubale impordiga seotud tolliformaalsused.

Kas teadsid? DPU tarnetingimuse nimetuse võeti kasutusele alles 2020. aastal ning see asendas varasema DAT tarneklausli.
DDP (Tarnitud, tollimaksud tasutud)
DDP on sarnane DAP-iga, kuid müüja lisakohustuseks on impordimaksude tasumine. Risk kauba kahjustamise eest läheb üle ostjale hetkest, kui kaup on tarnitud kokkulepitud sihtkohta, valmis mahalaadimiseks. DDP puhul tuleb müüjal leida ostja jaoks impordiriigis tolliagent, kes teostab ostja eest tolliformaalsused.
- Näide ekspordi kohta (DDP Bern): DDP korral peab Eesti ettevõtte lisaks kohale tarnimisega tasuma importija eest maksud ning vajadusel ise leidma sihtriigis tolliesindaja.
- Näide impordi kohta (DDP Tallinn): Kauba importija eest tehakse sisuliselt kõik ära. Vajaduse ja soovi korral tuleb importijal aga ise kindlustada enda kaup transportimise ajaks.

Kas teadsid? DDP tarnetingimus pole enamasti müüja jaoks hea valik, sest sihtriigis võib tolliformaalsuste teostamise korraldamine olla raske ning tollivormistuse käigus võivad tekkida planeerimata lisakohustused ja kulud.
Tarneklauslid, mida kasutatakse ainult veteveo puhul
Tarneklauslid (Incoterms), mida kasutatakse ainult meretranspordi puhul on FAS, FOB, CFR ja CIF.
FAS (Franko laeva kõrval)
FAS korral peab müüja tagama ekspordiformaalsuste teostamise, korraldab kaubad lähtesadamasse ostja poolt määratud laeva kõrvale. Sellest hetkest lähevad kohustused üle ostjale, sh ostja korraldab kauba määratud laeva pardale.
- Näide ekspordi kohta (FAS Muuga): Eesti eksportija teostab ekspordiformaalsused ja toob kauba laeva kõrvale, nt Muuga sadamasse. Sellega on müüja täitnud enda kohustused. Sadamakulud mõlemas sadamas on ostja kanda.
- Näide impordi kohta (FAS San Diego): Kauba importija peab ise korraldama lähtesadamast kauba valitud laeva pardale, tasuma sadamakulud ning tooma kauba sihtpunkti.

Kas teadsid? Vastavalt MTA infole on FAS tarnetingimust soovitatav kasutada lahtise lasti puhul, nt kivisüsi, seapuru jms.
FOB (Franko laeva pardal)
FOB korral on müüja kohustatud tagama ekspordiformaalsused ning korraldama kauba lähtesadama määratud laeva pardale. Sellest hetkest lähevad kohustused üle ostjale.
- Näide ekspordi kohta (FOB Muuga): Eesti eksportija teostab ekspordiformaalsused ja toob kauba lähtesadamas oleva laeva pardale, sh sadamakulud Muuga sadamas on müüja kanda. Sellega on müüja täitnud enda kohustused.
- Näide impordi kohta (FOB San Diego): Kauba importija peab ise korraldama lähtesadama laeva pardalt saadetise enda juurde ning tasuma sihtsadama kulud.

Kas teadsid? FOB kasutamine sai alguse purjelaevade aegadest ja tuleneb ingliskeelsest väljendist “Free on board”.
CFR (Hind ja prahtimine)
CFR tarneklausli puhul vastutab kauba müüja kauba toimetamisest lähtesadamasse, kuid seejuures tasub transpordikulud kuni sihtkoha sadamani. Risk ja vastutus kauba eest läheb üle lähtekoha sadamas, kus kaup laadidakse laevale.
- Näide ekspordi kohta (CFR Vancouver): Eesti eksportija teostab ekspordiformaalsused ja korraldab kauba sihtsadamasse, sh laevatekilt maha. Samas risk kauba kahjustumise eest läheb müüjalt ostjale üle lähtesadamas.
- Näide impordi kohta (CFR Muuga): Kauba importija peab tasuma sihtsadama kulud ja korraldama kauba sihtsadamast enda juurde (sh teostama impordiformaalsused).

Kas teadsid? Ehkki risk kauba kahjustumise eest läheb üle lähtesadamas, tuleb CFR tarnetingimuse taha lisada sihtsadama.
CIF (Hind, kindlustus ja prahtimine)
CIF korral müüja organiseerib kauba ja maksab transpordi eest sihtkoha sadamani, kuid risk läheb üle hetkel, millal kaup on laaditud lähtekoha sadama laevale. Samuti müüja peab katma kindlustuse minimaalse võimaliku taseme kulud kuni nimetatud kohani.
- Näide ekspordi kohta (CIF Vancouver): Kauba müüja teostab ekspordiformaalsused, korraldab kauba sihtsadamasse, sh laevatekilt maha. Lisaks peab eksportija sõlmima müüja kasuks kindlustuslepingu. Risk läheb üle lähtesadamas.
- Näide impordi kohta (CIF Muuga): Kauba importija peab tasuma sihtsadama kulud ja korraldama kauba sihtsadamast enda juurde (sh teostama impordiformaalsused).

Kas teadsid? CIF kohustab müüjat kindlustama kauba vaid minimaalse võimaliku tasemega. Parema kindlustuse soovi korral tuleb osapooltel leppida selles omavahel kokku (nt müügilepingus).
*Käesolev artikkel annab tarneklauslite kohta lühiülevaate ning ei kajasta kõiki aspekte. Detailseid juhiseid tuleb otsida Rahvusvahelise Kaubanduskoja (ICC) juhendites.*
Meie hinnakiri
Customec Agency OÜ pakub tolliteenuseid Eesti turul alates 2023 aastast. Tutvu meie avalehega siit: Cutomec tolliagentuur. Oleme optimeerinud enda töö selliselt, et pakkuda enda teenuseid võimalikult heade hindadega. Meie hinnakiri on kättesaadav siit: tolliteenused.
VÕTA MEIEGA ÜHENDUST
Tel +372 5804 8445
E-post info@customec.ee
Endla 51, Kristiine, Tallinn
IBAN EE972200221084214578